Styleshoots: instant teaser

Advert'house- 1 min -

Sommige gewoontes buigen niet onder de invloed van de huidige trends: consumenten blijven nu eenmaal graag een winkel binnenstappen. Voor velen onder hen is ‘productbeleving’ zelfs de allesbepalende factor.

Ondanks dat begint consumptie nog steeds als een kwestie van een bepaald verlangen. En dat verlangen start heel vaak online. Bedrijven en merken aarzelen dus beter niet om hier hun voordeel uit te halen: inzetten op optichannel, de nieuwe 360° beleving als consumptiemethode, is de toekomst. We mogen uiteraard ook niet vergeten dat de online-beleving niet enkel online een invloed heeft. Integendeel, het beïnvloedt het consumentengedrag op het verkooppunt en vice versa.

Als het aankomt op belangstelling en verlangen opwekken, maakt Styleshoots het verschil. Hiermee realiseer je hoogkwalitatieve packshots en dat vier keer sneller dan voorheen. Next level tijdsbesparing dus. En dat geldt ook voor de modeketens: steeds een vlekkeloze ‘gedragen’ look, gedetailleerde shots vanuit elk oogpunt,… en dat verwezenlijkt in een recordtijd! Julia Stocks en Florence Luyckx, Managing Partners & Mind Shakers bij advert’HYPE, leggen uit: “Wij zijn één van de weinige bureaus in België met een Styleshoots. Ieder voor zich moet uitmaken of hij al dan niet mee op de optichannel-kar springt. Styleshoots vergt namelijk wel een aanzienlijke investering. Maar bij advert’HYPE willen we continu inspelen op de behoeften van onze klant. En met alle behoeften van de klant bedoelen we ook diegene die nog geformuleerd moeten worden.”

Kom meer te weten op onze website.

Met liefde voor het vak

Interview Jorg Snoeck - 6 min -

Merken verkorten steeds meer de link tussen producent en eindverbruiker via eigen boetieks en website, waardoor traditionele kanalen verdwijnen. Betekent dit dat er weldra een drastische vermindering van multibrand-winkels zal plaatsvinden ?

‘In een eerste fase hebben we de opkomst van veel flagshipstores en geïntegreerde winkels van merken gezien. Die werden als showrooms voor hun verhaal gebruikt. Nike wil bijvoorbeeld nog maar met een beperkt aantal retailpartners samenwerken: zij die hun imago goed uitdragen. Deze trend blijft zeker doorgaan, maar in een tweede fase zien we nu ook weer meer sterke multimerkconcepten opduiken die zelf ook een duidelijk verhaal creëren met zichzelf in de hoofdrol als curator: zij brengen een assortiment op maat van hun klant en niche, en worden als dusdanig zelf een “brand”.

Zal deze trend een vermenigvuldiging van commerciële centra bevorderen en dus ook de configuratie en het winkelgebruik van de straten in onze steden veranderen ?

We zien een duidelijke verstedelijking: over 3 jaar woont 85% van de wereldbevolking in een stad. Dit betekent een proliferatie van de winkelkernen in de steden, tegenover een beperking van de winkelruimtes in bevolkingsarme gebieden. Er komt dus vooral een verdichting, niet zozeer een vermenigvuldiging.

Zullen exclusieve – aan één enkel merk gebonden corners en vitrines – een oplossing bieden voor multibrand winkels ?

Om hun merkbeleving en verhaal zo goed mogelijk over te brengen aan de consument en zo rechtstreeks mogelijk in contact te treden met die klant, kiezen merken inderdaad steeds meer voor shop-in-shops, dedicated corners met een eigen concept en ondersteuning van de retailpartner. Dit alles, met tools zoals interactieve schermen, schermcommunicatie, POS-materiaal (POS = Point of Sale), eigen verkoopmeubelen enzovoort.

Wie of wat vervangt de expertise van de huidige en (min of meer) kritische raadgevende multibrand detailhandelaar?

De waarde van die expertise wordt door de ook steeds kritischere klant geapprecieerd. In het schier eindeloze (online) aanbod is een vertrouwenspersoon die de klant kent en het juiste, zorgvuldig gecureerde aanbod voor de juiste doelgroep selecteert, een afgetekende meerwaarde. Mensen schenken het meest hun vertrouwen aan mensen en daarna aan winkels, blijkt uit onderzoek – nog boven media en overheden. Ze volgen dan ook graag influencers waarmee ze zich identificeren. De detailhandelaar kan ook zo iemand zijn.

In een van de eerste hoofddelen van uw boek verwijst u naar de evolutie van detailhandel tot Retail 4.0. Denkt u dat onophoudelijke veranderingen zich op een bepaald moment zullen stabiliseren of dat men zelfs ooit terug naar vroeger zal grijpen ?

De snelheid van verandering neemt alleen maar toe, dat is eigen aan de technologische vooruitgang die ook exponentieel toeneemt. Maar achter die evoluties en innovaties schuilen net waarden die teruggrijpen naar vroeger. De waarden waar retail 4.0 op gestoeld zijn, zijn de “oude” kernwaarden van de handel: persoonlijke aanpak, service en menselijke interactie.

Transparantie, vertrouwen en duurzaamheid zijn belangrijke verkooptroeven geworden. Kunnen producent en detailhandelaar of grote oppervlakten hier evenveel van profiteren als de eindconsument ?

Ja, want het neemt de klemtoon weg van de constante prijsdruk naar beter en duurzaam consumeren. Dit laat toe om producten en services te ontwikkelen met meer marge en meerwaarde, zowel voor de aanbieder als de consument.

Zal Me-tail op termijn het intens genot van shoppingtherapie, vitrine verleiding en andere manieren om producten te ontdekken niet in de weg staan ?

Me-tail op de juiste manier versterkt net dat genot en die ontdekkingstocht. In de fysieke winkelomgeving betekent het bijvoorbeeld binnenkomen in je favoriete shop en (dankzij bv. de app van de boetiek die je klantenkaart linkt aan je smartphone) “herkend” te worden, waardoor de medewerker meteen nieuwe items in jouw maat en volgens jouw smaak kan presenteren. Het betekent bv. ook een paskamer voor jezelf en eventuele vrienden of vriendinnen kunnen reserveren, waar je in alle rust outfits kan passen die door een personal stylist zijn klaargelegd. De ontdekkingstocht wordt persoonlijker en op maat van de consument, wat het genot verhoogt en de frustratie wegneemt. Het is daarbij wel belangrijk om slim met data om te gaan. Personalisatie betekent niet dat je alleen nog rode broeken voorgesteld krijgt omdat je één keer een rode broek kocht, wel dat je wellicht eens van een kleurtje en een gewaagdere keuze houdt.

Verkoop op ervaringen gericht (experiential sale) komt men in de hogere gamma’s steeds meer tegen. Wordt dit ook in de lagere en/of middengamma’s het geval ?

Zelfs een keten als Primark investeert in beleving, omdat het beseft dat het vandaag een basisvereiste is. Prijs en aanbod alleen volstaan niet meer, zeker niet in de fysieke retail, want online zal er altijd wel iemand meer keuze hebben en/of goedkoper zijn.

Zal men ooit door een ‘minder kopen’-fase moeten passeren om een ‘beter kopen’-fase rendabeler te maken ?

Consuminderen was enkele jaren geleden een trendwoord, vandaag buigt zich dat al om naar een duidelijke vraag naar meer duurzaamheid. Klimaatspijbelaars en gele hesjes komen niet voor niets op straat, ze zijn ook symptomatisch voor een nieuwe consument en een nieuw consumptiegedrag. Dat bedrijven een maatschappelijk en duurzaam engagement aangaan, wordt reeds door 81% van de millennials verwacht en volgens onderzoeksbureau Nielsen zegt 2/3 van de consumenten nu al meer te willen betalen voor gegarandeerd duurzame producten.

Wat kan vandaag het professioneel plezier van een detailhandelaar/ supermarktverkoper op een rendabele manier stimuleren ?

De duidelijke vraag naar menselijkheid en service biedt een antwoord op zowel de online concurrentie als op de hevige prijzendruk. Maar behalve een stimulans voor de rentabiliteit biedt het ook de handelaar weer de kans om verder te bloeien, een vertrouwensrol te spelen en met liefde voor het vak te ondernemen.

Zoom in onze fotostudio

Team- 1 min -

Advert’HOUSE is waardevol door de variatie van de profielen en door de menselijke kwaliteiten van zij die samen het bedrijf maken. Wij nodigen u uit om een aantal van hen beter te leren kennen.

  • Christiaan

    Rustig en bedachtzaam. Daglicht is zijn expertise. Volle zon of schemerlicht, hij haalt steeds het allerbeste uit elk shot.

  • Ikram

    Vriendelijk, tactvol en altijd goedgezind. Van hemdskraag tot broekzak: geen enkele valse plooi ontgaat haar. Een onmisbare schakel om het product maximaal tot zijn recht te laten komen.

  • Pierre

    Meneer 1000%. Zijn arendsoog heeft maar één doel, en dat is precisie. Voorwerp of onderwerp: zijn geoefend oog ziet alles.

  • Jonas

    Staat altijd klaar om een hand toe te steken. Als een echte evenwichtskunstenaar springt hij van het ene decor naar het andere, van de hoogste naar de laagste ladder, al dan niet met een verfborstel in de hand.